6. aug 2013

Interaktiivsus, rituaalsus ja “live aspekt” liikumapaneva jõuna erakordsel valdkondade vahelisel vahetu kogemuse sündmusel Hiiumaa Tantsufestivalil 2013


Etenduse “Visual Splice”* (2013) tutvustus, mis toimub reedel, 9. augustil 2013 kell 20.30 Käina Huvi- ja Kultuurikeskuses. Koostanud Gerhard Lock (muusikateadlane, helilooja, muusikakriitik). Loe teksti ka HTF blogis.


2010. aastal Tallinna Ülikooli koreograafia osakonna noorte koreograafide asutatud Hiiumaa Tantsufestival (HTF) on tuntud oma erilise atmosfääri ning samaväärselt noori ja professionaale haaravate kursuste, sündmuste ja etenduste laia spektri poolest. Festival tegi algusest peale koostööd rahvusvaheliste koreograafide ja tantsijatega nagu Florent Hamon (Prantsusmaa, 2010), Cid Pearlman, David King and Alexis Steeves (USA, 2011 ja 2012) ning ka 2013 on kursuste juhendajate hulgas rahvusvaheline koreograaf ja tantsija Gerry Morita (Kanada). Samuti toimub rahvusvahelise tantsukompanii Mile Zero Dance etendus koostöös stsenograaf Patrick Arès-Piloni ja Tallinnas elava kanada helilooja Shawn Pinchbeckiga.


Gerry Morita  (foto pinchbeck.com)

1985. aastal asutatud Mile Zero Dance (MZD) on iseseisev, avalikest fondidest toetatud organisatsioon Edmontonis (Kanada), mis on pühendunud originaalse kaasaegse tantsu arendamisele enam kui 25 aasta jooksul. Interdistsiplinaarne koostöö Gerry Morita, Patrick Arès-Piloni ja Shawn Pinchbecki vahel algas ligikaudu kolm aastat tagasi ja Hiiumaa Tantsufestivali etendus on nende esimene esinemine väljaspool Kanadat.

Shawn Pinchbeck (foto pinchbeck.com)

Saamaks rohkem teada kunstnike projektidest, sh “Visual Splice” (2013), mida esitatakse Hiiumaa Tantsufestivalil, kohtusin hiljuti Tallinnas Shawn Pinchbeckiga ja suhtlesin e-maili teel Gerry Moritaga. Mõlemad on kõrgelt tunnustatud oma kodumaal ja rahvusvaheliselt: Shawn on tihedalt seotud Eestiga alates 2001, õpetanud erinevates ülikoolides (Eesti Kunstiakadeemia, Tallinna Ülikooli Balti Filmi- ja Meediakoolis) ning koostööd teinud erinevate eesti ansamblite ja kunstnikega (sh Fine 5 tantsuteater ja uusmeedia kunstnik Piibe Piirma). Gerry on töötanud peamiselt Kanadas ja Jaapanis ja alates 2005 on ta MZD kunstiline juht. Patrick Arès-Pilon on aina rohkem tuntust koguv noor visuaalkunstnik, kes töötab filmi ja stereograafiliste piltidega korraldades näituse formaadis nn peep show'd. Tema stsenaariumid on sageli kummalised ja ta kasutab erinevaid eriefekte nagu scratched (kraabitud) filmid, joonistusi filmilintidel ja filmilindi põletamist (sellist efekti kasutati ka Tallinn 2011 Euroopa kultuuripealinna lõpusündmusel Sadamas).

Gerry Morita  (foto pinchbeck.com)

Kasutades hulgaliselt eritehnoloogiat nagu taktiilseid ja Patrick Arès-Piloni käsitööna valminud filme, mida näidatakse vanaaegsete (ja tänapäeval haruldaste) filmiprojektorite abil, on nende etendused üsnagi eksperimentaalsed ja interaktiivsed. Improvisatsioonil on oluline roll nende paindliku loovuse kulgemise kontseptsioonis, kuid etenduste üldstruktuur on etteplaneeritud kaasates ühelt poolt eelsalvestatud helisid ja filme, teisalt aga improvisatsioonipõhist tegevust laval, sh live-elektroonikat ja live-film efekte. Etendused on selge struktuuriga ja lavategevuse sünkroonsus heliga on oluline, kuid mitte ületähtsustatud ega kasutatud efekti pärast. Küsimusele kas nende etendusi saab nimetada kaasaegse tantsu, teatri või dramaatiliste, visualiseeritud radifooniliste etenduste, kehastuva filmi sündmusteks või millekski muuks (või kõike kokku) Gerry vastas, et ta nimetaks neid lihtsalt etendusteks võimaldades publikul seda kogeda ilma eelsuunamiseta. “Peamine aspekt minu jaoks on “live aspekt”. Meie töid ei saa kogeda vaid interneti teel ega iPhone'il. Sellest osa saamiseks peab külastama etendust ja olema osa publikust. Teised nimetajad piiravad minu jaoks meie tööd ja loovad mitte sobivaid ootusi”. Shawn kirjeldab, et Gerry kõrval, kes professionaalse tantsijana kasutab laval liikudes samuti erinevaid laval olevaid füüsilisi objekte või iPhone'i, liiguvad laval ka Patrick ja Shawn ise vastavalt nende rollidele ja tehnilistele võimalustele. Eesmärgiga suurendada “live aspekti” Patrick liigutabki laval fimiprojektoreid, mille tagajärel muutuvad projektsioonid, perspektiivid ja valgusefektid. Shawn tüürib heli sensorite, kontaktmikrofonide ja iPhone'i abil ja üllatusena mängib igas etenduses teistlaadi helitekitavat objekti koos liikumisega saavutamaks ootamatuid live-saunde. Ja tõepoolest, tänapäeva elektroakustiline, elektrooniline ja nn laptop muusika valdkond ereneb jõuliselt interaktiivsuse ja live-esituste suunas, sest tehnoloogilised võimalused aina täiustuvad. Shawn rõhutab et ta kaasab oma projektides alati “performatiivset aspekti”. Gerry toob välja, et ta “armastab live-esituse rituaalset aspekti”. Tema jaoks ongi tavaliselt liikuma panev jõud etenduste loomisel “poliitika, (puuduv) kommunikatsioon või rituaal”.

Gerry Morita  (foto pinchbeck.com)

Gerry on tegutsenud nii koreograafi kui ka tantsijana, ta kasutab nii partituure kui ka erinevaid improvisatsiooni meetodeid oma loomingus, sest saab selle kaudu olla paindlikum leides nõnda ootamatuid aspekte keset esitust: “Minu koreograafiline meetod on improvisatsioon. Ma võimaldan kaosel vallanduda enda ümbruses ja teosed on konstrueeritud selle aspekti võimalikuks saamiseks või lausa tugevdamiseks. Olen selles inspireeritud oma Jaapanis töötatud ajast.” Jaapani mõjutused on tema töödes tugevad niisamuti nagu Pina Bauschi, DV8 ja Mary Wigmani tööd. Ta toonitab, et “olen vähem huvitatud Ameerika kaasaegsest tantsust, ehkki olen õppinud palju kontaktimprovisatsiooni ja Judson Churchi postmodernset tantsu. Olen samaväärselt mõjutatud tegevuskunstist. Tantsijana ühildun oma mõtteis ja tööprintsiipides Euroopa tantsu arengutega.”

Seoses interdistsiplinaarsuse, interaktiivsuse ja loomingulise koostööga oma kunstipartneritega ta kirjeldab oma funktsiooni ja rolli kui “pidevalt muutuvana ja see on üks neist aspektidest ma naudin interdistsiplinaarselt töötades.” Ta toob välja, et “viis, kuidas me töötame koos, areneb tööga ja sellest tekib nö keel. Olen väga huvitatud töötamisest inimestega, kes on nõnda kompetentsed omal alal ja kes soovivad laiendada oma oskusi teiste valdkondade kaudu. On põnev olla sellise asja osa ja tunnistaja.”

Lõpetuseks Hiiumaa Tantsufestival 2013 kutsub huvitatud publikut olema uudishimulik ja külastama esmakordselt rahvusvahelist ja Eesti esmaesitlus “Visual Splice” ning kogemaks tunnustatud kunstnike, kes sulandavad meie aja ja tipptehnilisi võimalusi rakendades heli ja liikumist, pildid ja tantsu, objektid ja film, erakordset live sündmust.


* Etenduse pealkiri “Visual Splice” mängib sõnadega “visuaalsus” ja “filmilõikamine” (reaalselt kääridega või tänapäeval virtuaalselt-digitaalselt).


Visual Splice (2013)
Gerry Morita, kunstiline juht ja esitaja
Shawn Pinchbeck, helilooja ja live-elektroonika
Patrick Arès-Pilon, filmi projektsioonid/stsenograafia
Reedel, 9. augustil 2013 kell 20.30 Käina Huvi- ja Kultuurikeskuses

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar