9. jaan 2010

Nooruslik-nostalgiline festivali avalöök Kivimäel (Halliki Põlda)

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia XI Sügisfestival 23.–26. september 2009
K 23. september kell 18 Tallinna Muusikakeskkool
SÜGISFESTIVALI AVAKONTSERT (Halliki Põlda)

Tallinna Muusikakeskkooli (TMKK) ruumides Vabaduse puistee 130 on viimasel ajal toimunud palju kõlavate nimedega kontserte ja konkursse, nimetagem siin muuhulgas kontserdisarja „Kivimäe virtuoosid“, rahvusvahelist noorte kammermuusika konkurss-festivali „In Corpore“. On siin põhjuseks TMKK inspireeriv keskkond, sõbralikkus ja avatus, aga ei ole noored muusikud seni heitunud Kivimäe koledatest õppehoonetest ega kesklinna kaugusest. Seekord siis pidasid oma muusikafestivali avakontserdi Kivimäe mändide all Eesti Muusika- ja Teatriakademia (EMTA) noored interpreedid, kaasates ka oma nooremaid kolleege, kes alles keskkoolipinki nühivad.


Kohavalik oli igati loogiline, sest on ju enamik meie muusikutest haridusteed alustanud just siit, Vabaduse puistee ääres paiknevatest suurtest koolimajadest. EMTA esimene sügisfestival saigi alguse siis, kui tollane konservatoorium kolis oma uude õppehoonesse kesklinnas, jättes nooremad õed-vennad nö ootama paremaid ja rikkamaid aegu. Nüüd tuldi taas Kivimäele kokku, et meenutada aastatetagust. Saabuti kollase Ikarusega number 18 – just see oli buss, mis aastakümneid praegusi kuulsaid muusikainimesi iga päev kooli ja sealt tagasi sõidutas. Võimas tunne oli jõuda kontserdipaika, kust igast uksest ja aknast kostis inspireerivaid ja kaasakiskuvaid muusikahelisid – tänapäeva noorus, see kes veel hukas pole, harjutas!

„Kontsert Eesti heliloojate loomingust, kes on saanud hariduse Kivimäel õppides“, seisis kavalehel. Etteruttavalt, peale kontserdielamuse saamist, võiksin seda pealkirja märgatavalt lühendada: „Kontsert Eesti tippheliloojate loomingust!“ EMTA üliõpilaste, vilistlaste ja Tallinna Muusikakeskkooli õpilaste esituses, toimumiskohaks ruum, mida muusikud tunnevad lohiseva nime all „B-maja teise korruse saal“. Kummaline, ent selle kollaseks värvitud seinte, madala lae ja olematu akustikaga kontserdipaiga nimetamine teeb südame soojaks suurele osale Eesti muusikaeliidist. Saal, mis kunagi sai ehitatud koridori, et õppuritel oleks võimalik sooritada eksameid ja arvestusi, on olnud paljudele paigaks, kus saadi oma esimesed esinemiskogemused muusikuks kasvamise teel. See saal on näinud palju värisevaid jalgu, higist nõretavaid peopesi, pikast ootamisest valutavaid päid ja õpetajate kriitikast pisaratesse uppunud noori kunstnikuhingi. Seekord võttis aga see ahtake kontserdipaik nii publikul kui esinejatel suu naerule ja tõi hinge nostalgiasädeme. Küllap need seinad on aastate jooksul õppinud muusikuid kaitsma ja toetama, olles vaikivateks tunnistajateks paljudele õnnestunud või vahel ka vähem õnnestunud muusikaesitustele.

Kui õhkkond muusika(kõrg)koolides on tavaliselt akadeemiline, siis Sügisfestivali avakontserdi kohta saab öelda pigem vabameelne, meeleolukas, huumoriga vürtsitatud ja esinejaid ning publikut siduv õdus õhtupoolik. Konferantsjeedeks viiuldaja Kristjan Hallik ja koolidirektorist helilooja Timo Steiner, kelle spontaanne ja kaasakiskuv kavatutvustus ajas muigama ja avas meeled kuulamaks Eesti uuemat muusikat.

Üks sügavama mulje jätnud palasid kõlaski kohe avaloona: Märt Matis Lille (*1975) „Evolvendo“ (1997), esitajaks Anna Kelder flöödil, on otsekui loodud filmimuusikaks. Teos kantigi ette kinolinal, salvestatuna Eesti Muusikaakadeemia endistes lagunenud ja räämas ruumides, kuhu ohutuse huvides kedagi enam sisse ei lasta. Interpreedi sügav kummardus vana muusikahoone trepil oli kui sümboolne tänuavaldus kunagi siin õpetanud õpetajatele ning õppureid võõrustanud majale.

Kokku kõlasid kontserdil kolmeteistkümne  Eesti helilooja teosed, kirjutatuna suurem osa just Kivimäel kõrgkoolis õppimise aegadel. Erandeiks olid siin ainult Lepo Sumera (1950–2000) „Ostinato-variatsioonid” (1967) ja Raimo Kangro (1949–2001) „Klaverisüit op. 1“ (1968), mis valmisid heliloojatel juba keskkooli ajal. Samuti eristusid  Mirjam Tally (*1976) ja René Eespere (*1953) teosed, kuna mõlemad olid kantud kolimise vaimust. Mirjam Tally „Arlekiin“ on kirjutatud aastal 2000, kui EMTA linna kolis ja René Eespere „Neli ostinaatot“ aastal 1977, kui helilooja asus õppima Moskva Konservatooriumi aspirantuuri.  Just viimane teos jättis ka oma meeldejääva esitusega (klaveril helilooja vend, pianist Tarmo Eespere) publikule kustumatu mulje. René Eespere on rahva hulgas tuntuse saavutanud eelkõige oma isamaaliste koorilauludega ning pole vist inimest, kellele tema „Ärkamise aeg“ pisarat silma ei too. Just samasugune hetk tabas ka sel septembriõhtul saalisistujaid: Tarmo Eespere keskendunud, jõuline ja samas hapralt nootidesse vormitud esitus puudutas kõikide saalisviibijate südameid.

Pianst Tarmo Eespere (foto Taavi Kull).

Humoorika vahepalana kõlas Tõnu Kõrvitsa (*1969) jutt teose „ I.L.Y.B“ (1991) sünniloost. Tegemist oli poissmeeste õhtu lubadusega, kus helilooja veksel, kirjutada peigmehele teos „I love you baby“ tuli järgmisel hommikul kainenedes tõelisuseks vormistada. Kontrastina lahedale, helilooja enese poolt tehtud sissejuhatusele, kõlas pala kitarriduo Julia Kahro-Reinman ja Kristiina Jalakas (õpetaja ja õpilase) romantiline, süvenenud ja hingestatud esituses.

Jutuhoos on Tõnu Kõrvits ja tema sissejuhtus oma loole ajas naerma nii Timo Steinerit kui kogu publiku - fotograaf on head hetke tabanud (foto Taavi Kull).
Тимо Стейнер u Tынy Kырвитc (Taaви Kулл)

 
 Paremal Julia Kahro-Reimann, vasakul Kristiina Jalakas (foto Taavi Kull).

Timo Steiner (*1976), kes kavajuhina vabalt ja ladusalt esines, muutus oma loomingut sisse juhatades üsna kidakeelseks. Seevastu tema sonaat kahele klaverile kõlas klaveriduo Jaan Ots  ja Johan Randvere esituses nooruslikult ja jõuliselt, kutsudes esile tormilise ovatsiooni. Mõistetav, miks seda pala esmakordselt kuulates olla vanameister Raimo Kangrol habe kadedusest „roheliseks läinud“, tegemist oli sedavõrd endassehaarava looga ning nii Steineri kui ka paljude teiste noorte heliloojate põhjal võime tõdeda, et munad kipuvadki kanadest targemaks saama.

Väga köitev oli Eesti tunnustatud helilooja, Mati Kuulbergi (*1947–2001) ebatavalisele kooslusele – Hannes Altrov (klarnet), Viljar Kuusk (vioola), Kaupo Olt (kontrabass) – kirjutatud tsükkel „Viis Eesti rahvaviisi“ (1969/1988). Meloodiakatke tõttu „poisid ritta kodu poole...“, mis teises rahvaviisis kõlas, oleks teos vabalt võinud kontserdi ka lõpetada.

Kahtlemata võib kontserdi meeldejäävamaks teoseks (ja ka esituseks) pidada Toivo Tulevi  „Fit brevis pausa silentii“ („Peale väikest vaikusehetke“, 1988). Toivo Tulevi areng heliloojana on toimunud eelkõige väljendusvahendite selginemise-selitamise suunas ja muusika emotsionaalse sisu üha julgema, järjest vähem tagasihoitud väljenduse suunas (Remmel 2009: 130 [1]). Trio koosseisus Harry Traksmann (viiul), Leho Karin (tšello) ja Marje Lohuaru (klaver) mõjus eelkõige oma intsensiivsuses ja meisterlikult väljamängitud esituses. Teos kõlas esmaettekandes Rootsis, EMTA esimesel Eesti muusikat tutvustaval välisreisil [2], kus koguti meie Muusikaakadeemiale palju populaarsust ja väliskontakte.

Marje Lohuaru klaveril (tagaplaanil), Harry Traksmann viiulil ja Leho Karin tšellol (foto Taavi Kull).

Lisaks harukordsele muusikaelamusele oli sel õhtul võimalus saada ka tore kunstikogemus Ardo Ran Varrese (*1974) fotonäitusest B-maja teise korruse koridori seintel. Fotod olid pildistatud aastatel 1987–1991 ning kujutasid ajastutruult tolleaegset õpi- ja elukeskkonda Tallinnas Kivimäel. Tunnustatud interpreedi, helilooja ja teatriinimese kõrval avastasin Ardo Ran Varrese erakordse fotokunstniku ande. Suure ja üldise kõrval oli märgatud ka väikesi ning huvitavaid detaile, tavapärase kujutamisele oli eelistatud erilisi situatsioone ja tabatud huvitavaid emotsioone. Fotonäituse avamisest kontserdi vaheajal kujunes meeldiv ajamatk Eesti taasiseseisvumisel nii olulistesse aastatesse ühe muusikust koolipoisi silmade läbi.

Kokkuvõtteks EMTA Sügisfestivali avakontserdile võin öelda, et noortel heliloojatel ja muusikutel oli hoolimata lagunevatest seintest ja kaelakukkuvast laest õnneks ettevõtlikust näidata oma muusikalist käekirja, julgust ja mängutaset. Loodetavasti jätkub neil lisaks südikust analoogselt EMTA-le välja võidelda ka TMKK-le uus koolihoone, kus oleksid ideaalsed tingimused muusika õppimiseks ja õpetamiseks.

[1] Remmel, Ia (2009). Piiritult. Toivo Tulev. – Kaheksa portreed. Eesti heliloojad 1, Tallinn: Eesti Muusika Infokeskus, lk 125–147.
[2] Esiettekanne: Leho Ugandi (viiul), Leho Karin (tšello), Marje Lohuaru (klaver); 1988, Stockholm.


Halliki Põlda (TLÜ, Eesti Keele ja Kultuuri Instituut, kommunikatsiooni magistrant)
Artikkel sai trükivalmis 11.10.2009


-----------------------

Venekeelne kokkuvõte:

Открытие Юношеско-ностальгического фестиваля в Кивимяэ
XI Осенний фестиваль Эстонской Академии Музыки и Театра

23 – 26 сентября 2009
Среда, 23 сентября, в 18.00, Таллиннская Музыкальная Средняя Школа
КОНЦЕРТ-ОТКРЫТИЕ ОСЕННЕГО ФЕСТИВАЛЯ


Открытие осеннего фестиваля Эстонской Академии Музыки и Театра (ЭАМТ) происходило в этот раз в здании Таллиннской Музыкальной Средней Школы (ТМСШ) в Кивимяэ, так как большинство наших музыкантов начали своё образование именно в этой школе, находящейся на окраине бульвара Вабадусе. Первый фестиваль проходил тогда, когда консерватория переехала в новое учебное здание в центре города, а теперь встреча произошла вновь в Кивимяэ, чтобы вспомнить прошлое.
Ведущими душевного, приправленного тонким юмором, с оттенком ностальгии вечера были скрипач Кристьян Халлик и директор школы - композитор Тимо Стейнер. Звучали произведения тринадцати Эстонских композиторов, которые получили своё образование в стенах школы в Кивимяэ.

В маленьком школьном зале можно было услышать творчество таких композиторов, как, например, Рене Эеспере, Лепо Сумера, Тойво Тулев, Мирьям Талли, и многих других. „Oткрывающее kонцерт произведение Мярт Матис Лилле „Эволвендо” в исполнении Анны Кельдер (флейта) было снято на камеру в прежних обветшалых и мрачных помещениях ЭАМТ и показано на киноэкране. В целях безопасности в эти помещения никого больше не пускают, и низкий поклон интерпретатора на лестнице старого здания музыкальной школы было символическим выражением благодарности когда-то преподававшим здесь учителям и зданию, приютившему учеников.
В дополнение к изумительным музыкальным переживаниям, в этот вечер была возможность посетить фотовыставку Ардо Ран Варрес, располагавшуюся на стенах коридора второго этажа учебного здания. Фотоснимки были сделаны в 1987-1991 годах и передавали через взгляд ученика-музыканта быт той эпохи и учёбу в стенах Таллиннской школы в Кивимяэ.
„К счастью, не смотря на разрушающиеся стены и обрушивающийся потолок, было у молодых композиторов и музыкантов желание показать свой музыкальный почерк, смелость и уровень игры.“ Хочется надеяться, что у них хватит также смелости аналогично ЭАМТ отвоевать для ТМСШ новое школьное здание, где были бы идеальными условия для учёбы и обучению музыки.
Резюме концертной выкладки
Халлики Пыльда (Halliki Põlda)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar